Klagomål och synpunkter, omsorg, vård och socialtjänst
Har du klagomål, synpunkter eller förbättringsförslag på den vård, omsorg eller det stöd du har fått via Eslövs kommun ska du vända dig till den verksamhet som är ansvarig.
Vård- och stödgivaren är skyldig att svara
Varje verksamhet har en skyldighet att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter. Du har rätt till ett skyndsamt svar och ett svar som är formulerat så att du kan förstå det.
Lämna dina klagomål, synpunkter och förbättringsförlag här
Klagomål på Region Skånes hälso- och sjukvård
Patientnämnden tar emot klagomål på hälso- och sjukvård som drivs av Region Skåne, eller som har avtal med Region Skåne. De tar också emot klagomål på viss tandvård och kommunal hälso- och sjukvård.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Anser du att svaret du får från vårdenheten är otillräckligt kan du anmäla till IVO. Som privatperson kan du också informera IVO om missförhållanden i hälso- och sjukvården eller inom socialtjänsten.
Utreder allvarligare händelser inom vården
IVO utreder inte alla anmälningar. De ska utreda anmälningar om allvarligare händelser inom vården. Det kan vara händelser där en patient har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller att någon har avlidit.
IVO ska också utreda händelser där patientens självbestämmande och integritet allvarligt och negativt har påverkats eller händelser där sekretessen inte har följts.
Granskning av allvarligare händelser inom socialtjänsten
Ett klagomål till IVO gällande socialtjänstens insatser kan leda till att IVO startar ett granskningsförfarande av hur kommunen följt lagar och hantera handläggningen av ärendet. I övriga fall vidarebefordrar IVO klagomålet till kommunen för hantering inom berörd verksamhet.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.