Information vid en kris
Vid en allvarlig händelse eller kris publicerar kommunen i första hand information på hemsidans startsida som nyheter. Kommunens officiella Facebook-sida används som en kompletterande kanal. Kommunen har även möjlighet att sända ut meddelanden via Sveriges Radio, Sveriges Television, Sveriges Utbildningsradio och andra kanaler.
Håll dig informerad
Slå på TV eller radio. Sveriges Radio P4 har ett särskilt uppdrag att sända ut information i en krissituation, så se till att du har möjlighet att lyssna på radio om en kris skulle uppstå. Viktigt meddelande till allmänheten (VMA), bryter sändningarna om det är omedelbar fara för liv, egendom eller miljö.
Besök en informations- eller trygghetspunkt
Om en allvarlig störning kräver att kommunen behöver kunna möta invånarna utanför ordinarie kommunikationsmedel så kan lokala informations- och trygghetspunkter öppnas upp dit allmänheten kan vända sig. Läs mer om informations- och trygghetspunkter.
Annan krisinformation
113 13 är ett nationellt informationsnummer som ska förmedla information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Du kan också ringa dit för att lämna information om allvarliga olyckor och kriser. Tjänsten drivs av SOS Alarm.
Krisinformation.se är en webbplats som drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Webbplatsen motsvarar 113 13, men inriktas sig på information via webb och sociala medier.
Krisapp i mobilen
Krisinformation.se har också en app för mobiltelefoner. Via appen kan du bland annat få varningar från SMHI och trafikmeddelanden från Trafikverket.
Tidningar, radio och TV och sociala medier
Medierna har stort genomslag vid olika händelser, som till exempel olyckor och större väderhändelser och rapporteringen är snabb. I sociala medier är medierapporteringen ännu snabbare. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på att risken för att rykten och felaktig information sprids. Var kritisk och försök undvika att själv dela och sprida rykten och felaktig information.
Desinformation och källkritik
Ditt ansvar som boende i Sverige innefattar också att hålla dig informerad. Vi vet att Stater och organisationer använder vilseledande information för att försöka påverka våra värderingar och hur vi agerar. Varför de gör detta kan variera. Inte allt för sällan så är det för att minska ett lands motståndskraft och försvarsvilja.
Vi har därför alla ett egenansvar i att kontrollera den information vi tar eller får till oss. Att kontrollera informationen kan göras på olika vis genom det man kallar för källkritik. När du läser eller hör något kan du fråga dig själv till exempel:
- Är det fakta eller åsikter?
- Vad är syftet med informationen?
- Var hittar man informationen?
- Är källan trovärdig?
- Finns informationen någon annanstans?
- Är det ny eller gammal information?
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.