E-handel och telefonförsäljning

Det kan vara smidigt att handla på nätet. Utbudet är större, varorna levereras till bostaden och priset kan vara lägre än i butikerna. Men för att handla så säkert som möjligt är det några saker man bör hålla koll på.

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument har en checklista för e-handel. Här kan du läsa om prisinformation och handel i butik, öppet köp, bytesrätt, garanti, ångerrätt, presentkort och tillgodokvitto, avtalsvillkor och om att reklamera om du inte är nöjd. E-handlar du från utländska webb-butiker så har Konsument Europa ytterligare information.

Distans- och hemförsäljningslagen

När du handlar på Internet, via postorder, av en telefonförsäljare eller vid hemförsäljning så har du som konsument ett särskilt skydd i lagen. För sådana avtal gäller nämligen distans- och hemförsäljningslagen. De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument handlar om din rätt att ångra ett ingånget avtal, eller köp, och den information du har rätt att få. Det är detta som kallas för ångerrätt.

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Det är du som måste se till så att meddelandet kommer fram till säljaren. Blanda inte ihop ångerrätt och felreklamation. Det är viktigt att skilja på ångerrätt och din rätt att reklamera varor som är felaktiga. Låt dig inte förvirras av om företaget säger att du inte längre har rätt att ångra köpet, om det i själva verket handlar om att du vill göra en felreklamation.

Dina rättigheter

Lär dig dina rättigheter och undvik att bli lurad. Nedan har vi samlat en rad länkar där du kan få råd och hjälp i din e-handel och därmed minska riskerna och ökar möjligheterna till att göra en bra affär.

Före och efter köp, distans-och hemförsäljningslagen och e-handelslagen

Konsumentverket är en statlig myndighet som är till för dig som konsument. Verkets arbete gör det lättare för dig när du handlar.

Vanliga frågor och svar angående e-handel
Konsumentverket har samlat en rad vanliga frågor kring e-handel och svaren på dem.

Goda råd vid telefonförsäljning
Post- och Telestyrelsen, PTS Post- och telestyrelsen är den myndighet som bevakar områdena elektronisk kommunikation och post i Sverige. Begreppet elektronisk kommunikation innefattar telekommunikationer, it och radio.

Andra rättigheter vid nätauktioner
Konsumentverket ger viktig information kring nätauktioner. Vilken typ av auktion det är och vem du handlar av har stor betydelse för dina rättigheter. Det är alltid viktigt att vara påläst innan du börjar buda eftersom alla bud du lägger är bindande.

Lär dig känna igen telefonbedrägerier
Konsumentverket – ett växande problem är telefonbedrägerierna. Läs mer nedan och lära dig att känna igen bedrägerierna. Här får du också nyttiga tips om vad du kan göra om du har drabbats.

Vilka skatteregler gäller när man handlar på internet?
Skatteverket Skatteverket har en hel del information om allt som rör skatter och moms när det gäller handel över internet. Både för privatpersoner och företag.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window