Valet till Eslövs kommun – lokal nivå

Valet till kommunfullmäktige i Eslövs kommun avser de totalt 51 ledamöter som kommunens medborgare röstar fram. Till ansvarsområden som ligger på kommunal nivå hör bland annat skola, äldreomsorg och samhällsplanering.

Mandatfördelning Eslövs kommun efter valet 2022

Tre saker du behöver veta om hur kommuner styrs

1. Kommunerna ansvarar för den lokala samhällsservicen som förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg samt lokala bygg och planeringsfrågor.
  2. Skatten till kommunen är på cirka 20 kr per intjänad hundralapp men den kan variera med flera kronor mellan olika kommuner.
  3. Det finns 290 kommuner i Sverige och valet utser ledamöter till kommunfullmäktige som i sin tur utser kommunstyrelsen.