Hurva

Innan järnvägen kom var Hurva en skånsk bondby kring kyrkan, där byns 18 gårdar låg centrerade i en rundby. Från att ha varit en hantverks- och handelsby är Hurva nu huvudsakligen en boendeort.

Med sitt läge vid E22:an mellan slätt och skog, närhet till flera rekreationsområden och goda förbindelser med kollektivtrafik har Hurva blivit en populär ort för pendlare.

Hurva har drygt 400 invånare (årsskiftet 2020/2021).

Flygfoto över Hurva

Bo i Hurva

I Hurva finns Bokebo förskola som har tre avdelningar. Det finns också ett välrenommerat gästgiveri, pizzeria, bildemontering, bed and brekfast, skoaffär och ett rikt föreningsliv.

Fotbollsföreningen Hurva IF har även aktiviteter såsom hundträning, yoga och fitchallenge. Det finns också en tennisbana mitt i byn. Hurva byförening ordnar olika aktiviteter för byborna året runt.

Hurva har mycket goda bussförbindelser till bland annat Eslöv, Kristianstad, Lund och Malmö med Skåneexpressen 1 och 2 samt regionbuss 436.

Sevärdheter

Hurva kyrkas äldsta delar sägs vara byggda på 1200-talet. 1856 byggdes ett nytt torn i kyrkans västra del efter ritningar av domkyrkoarkitekt Carl Georg Brunius. Kyrkans altartavla är tillverkad på 1630-talet av en tysk mästare. Predikstolen är från 1700-talet. Bland inventarierna finns en enkel dopfunt i sandsten och en nattvardskalk i silver från slutet av 1600-talet.

Historia

Området har anor ända från stenåldern med ett tiotal funna boplatser. I Äspinge, strax söder om Hurva, påträffades en silverskatt från vikingatiden, en av Sveriges största. Skatten bestod bland annat av ett stort antal silvermynt från 800-talet fram till 1000-talet och olika slags smycken I mitten 1700-talet bestod byn av sex fyrlängade gårdar och några mindre gårdar, alla runt kyrkan.

Gästgivargården anlades redan 1665 men brann ner 1837. Gästgiveriet byggdes upp igen 1865. Året efter kom järnvägen till Hurva och då förflyttades centrum upp till järnvägsstationen där flera hantverkare etablerade sig.

Hurva hade tågtrafik fram till 1981 då trafiken Tomelilla–Eslöv upphörde på banan Ystad–Eslövs Järnväg.

Från 1970-talet och drygt 20 år framåt var Hurva en ”handelsby” med flera olika affärer. I dag finns bara Skolådan kvar i Hurva.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window