Anpassad grundskola

I anpassad grundskola går elever som har behov av skolformen enligt en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning. Anpassade grundskolans klasser är mindre och erbjuder stöd på den nivå där eleverna befinner sig.

Den anpassade grundskolan är ett alternativ för barn och unga som på grund av att de har en intellektuell funktionsnedsättning inte har förutsättningar att nå godkända betyg i grundskolan. Anpassad grundskola hette tidigare grundsärskola. I Eslövs kommun finns anpassad grundskola på Bredablickskolan.

Egen läroplan

Anpassad grundskola omfattar årskurserna 1 till 9 och erbjuds enbart elever som tillhör dess målgrupp. Den anpassade grundskolan har en egen läroplan och betygskriterier som är enklare att nå än grundskolans.

I anpassade grundskolan får eleverna en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. För de elever som bedöms inte kunna klara hela eller delar av utbildningen i anpassade grundskolans ämnen, finns inriktning ämnesområden.

En noggrann utredning

Att ha gått i anpassad grundskola innebär dock vissa begränsningar när det gäller vilken utbildning eller yrke eleven kan välja i framtiden. Därför måste Eslövs kommun först göra en noggrann utredning för att bedöma om barnet tillhör den anpassade grundskolans målgrupp.

Att utreda om barnet tillhör anpassade grundskolans målgrupp

Frågan om ett barn kan gå i anpassad grundskola kan väckas av vårdnadshavare, förskolan eller barnets skola. Frågan kan lyftas under hela barnets skolgång. För att Eslövs kommun ska kunna utreda om barnet tillhör anpassade grundskolans målgrupp krävs att vårdnadshavare, samt ungdomen själv om den har fyllt 16, samtycker till en utredning.

Fyra olika bedömningar

Utredningen består av fyra bedömningar: en pedagogisk, en psykologisk, en medicinsk och en social bedömning. Bedömningarna genomförs vanligen av elevhälsopersonalen på barnets skola, i samråd med vårdnadshavare och elev.

Prövning och beslut

När utredningen är klar gör Eslövs kommun en prövning av målgruppstillhörighet. Om utredningen visar att barnet tillhör den anpassade skolans målgrupp kan vårdnadshavare välja att ge sitt samtycke till att barnet mottas i denna skolform. Om vårdnadshavare, och elev som fyllt 16, ger samtycke tas beslut om mottagande. Från och med att beslutet är fattat så gäller anpassade grundskolans läroplan för eleven.

Skolplacering

För de barn som mottas i anpassade grundskolan finns olika alternativ för den fortsatta skolgången. Det vanligaste är att barnet börjar i anpassade grundskolan, men i några fall bedöms det bästa för barnet vara att få gå kvar på sin hemskola och läsa enligt anpassade grundskolans läroplan. Vårdnadshavare, elev och hemskolans rektor för en dialog om vilket alternativ som gynnar barnets utbildning och utveckling mest.

Eleven läser integrerat i grundskolan

Vårdnadshavare kan önska att deras barn ska läsa enligt anpassade grundskolans läroplan men gå kvar i sin klass på hemskolan. Det kan vara ett alternativ om barnet trivs och klarar det sociala samspelet med jämnåriga och inte är i behov av så omfattande stöd i undervisningen. Det är hemskolans rektor som avgör om skolan har möjlighet att organisera så att en elev kan läsa integrerat.

Eleven mottas på försök i anpassad grundskola

Om barnets vårdnadshavare är tveksamma till ett mottagande i anpassad grundskola, så kan barnet mottas i skolformen på försök. Eleven kan då prova på att gå i kommunens anpassade grundskola, Bredablickskolan, under högst sex månader.

När provperioden närmar sig sitt slut förs en dialog mellan vårdnadshavare och skola för att ta beslut om vilken skolform och skolplacering som ska gälla för barnet fortsättningsvis. En utredning som visar att barnet tillhör anpassade grundskolans målgrupp och har rätt att mottas i denna skolform är en förutsättning för att barnet ska kunna prova på att gå i anpassade grundskolan.

När frågan om målgruppstillhörighet väcks redan i förskolan

Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då ett barn fyller sex år. Som regel ska alla barn påbörja sin skolplikt i förskoleklassen inom grundskolan. Anpassade grundskolan har inte någon egen förskoleklassverksamhet.

När frågan väcks i förskolan

Ibland väcks frågan om barnet kan komma att tillhöra anpassade grundskolans målgrupp redan när barnet går i förskolan. Det handlar främst om barn som har omfattande utvecklingsavvikelser och som ofta redan är inskrivna vid barn- och ungdomshabiliteringen. Förskolans rektor ska då, efter samråd med barnets vårdnadshavare, se till att kommunens samordnare är informerad.

Även den rektor som är ansvarig för den förskoleklass där barnet kommer att gå ska informeras.

En utredning om målgruppstillhörighet kan sedan genomföras under förskoleklassåret för att ett eventuellt beslut om mottagande ska vara klart inför start i anpassade grundskolan i årskurs 1.

Individuella bedömningar av barnets förutsättningar

Förskolans och förskoleklassens verksamheter är till för, och ska anpassas till, alla barn och elever. Det finns dock ett litet antal barn som på grund av en intellektuell funktionsnedsättning har så pass stora svårigheter att de kommer ha svårt att följa förskoleklassens verksamhet, trots anpassningar och stöd.

I vissa fall kan det bästa för barnet vara att stanna kvar i förskolan ett extra år eller börja i anpassad grundskola redan som sexåring. En förutsättning för ansökan om tidigarelagd skolstart i anpassad grundskola (Ansökan om uppskjuten skolplikt.pdf) är att beslut om mottagande i anpassad grundskola finns.

Kommunen gör då i samråd med vårdnadshavare en individuell bedömning av barnets förutsättningar samt verksamheternas möjligheter att möta barnets behov, för att hitta det alternativ som är bäst för barnet.

Läs mer nedan om hur processen går till.

Inflyttad elev som mottagits i anpassade grundskolan i annan kommun

Om du flyttar till Eslövs kommun och har ett barn som tagits emot i anpassad grundskola i en annan kommun, ska du som vårdnadshavare kontakta Eslövs samordnare för mottagande i anpassad grund- och gymnasieskola.

Beslut och beslutsunderlag inhämtas, med ditt medgivande, från kommunen där beslutet fattades. Eslövs kommun ser till att handlingarna granskas och meddelar sedan dig som vårdnadshavare om beslutet från tidigare kommun kvarstår.

Samordnare för mottagande i anpassade grundskolan i Eslövs kommun

Samordnarens roll är att lotsa, samordna och stödja skola, vårdnadshavare och elev i frågor som rör utredning av målgruppstillhörighet till anpassad skola. Om det finns behov av att utreda om ett barn kan tillhöra anpassade grundskolans målgrupp bjuder rektor för barnets förskola eller skola in vårdnadshavare och kommunens samordnare till ett möte. Samordnaren informerar då vårdnadshavare om mottagandesprocessen, skolformen anpassade grundskolan samt konsekvenserna av ett mottagande i anpassad grundskola och säkerställer att ansökan är fullständig inför prövning.

När frågan om mottagande i anpassad grundskola väcks redan i förskolan

Ett fåtal barn har så pass omfattande funktionsnedsättningar att de bedöms få svårt att klara förskoleklass i grundskolan.

Förskolerektor ser till att vårdnadshavare får kontakt med kommunens samordnare för mottagande i anpassad grundskola. Samordnarens uppdrag är att informera vårdnadshavare om de alternativ som finns inför skolstarten. Samordnare inhämtar dokumentation om barnet och gör en preliminärbedömning av målgruppstillhörighet. För att det ska bli aktuellt med nedanstående alternativ ska målgruppstillhörighet vara helt tydlig och barnets funktionsnedsättning omfattande.

Förskoleklass

  • Som regel ska alla barn påbörja sin skolplikt i förskoleklass det år barnet fyller 6. Det gäller även barn som eventuellt kan komma att tillhöra anpassade grundskolans målgrupp.
  • Förskolans rektor informerar rektor för skolan och samordnare för mottagandeteamet om att barnet kan komma att tillhöra den anpassade skolans målgrupp.

Förskoleklass
Utredning av målgruppstillhörighet kan genomföras om det finns behov av det.

Anpassad grundskola
Barn som bedöms tillhöra målgruppen kan börja i anpassad grundskola som tidigast i årskurs 1

Ett extra år i förskolan?

  • Vårdnadshavare ansöker om uppskjuten skolplikt.
  • Uppskjuten skolplikt beviljas av avdelningschef för grundskolan om det bedöms vara det bästa för barnet.
  • Barnet stannar i förskolan ett extra år.
  • Samordnare ansvarar för att utredning och prövning genomförs inför kommande läsår
  • Om barnet tillhör den anpassade grundskolans målgrupp kan barnet påbörja sin skolplikt årskurs 1 i anpassad grundskola utan att ha gått i F-klass

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window