Var mycket försiktig vid grillning och eldning
Det varma och soliga vädret gör att faran för bränder i skog och mark är stor. Räddningstjänsten Syd uppmanar oss att vara extra försiktiga och avråder starkt från att göra upp eld i skog och mark.
Om du ändå ska grilla rekommenderas du att använd fasta grillplatser som är utformade för att minska risken för brandspridning – exempelvis kommunens iordningsställda grillplatser.
Håll du uppdaterad!
Om du grillar på egen tomt bör du göra det med en grill på ben eller stativ. Placera grillen på ett jämnt underlag av grus eller sten på behörigt avstånd från brännbart material.
Ha alltid tillgång till vatten för att kunna släcka elden.
Håll dig uppdaterad om brandrisken och eventuellt eldningsförbud i din kommun