UNICEF och förskolor i Eslöv lär ut om Barnkonventionen
Barn och personal på fem förskolor i Eslöv har tillsammans med UNICEF tagit fram ett läromaterial som kan användas i hela landet – och i förlängningen även internationellt.
Syftet är att barnen ska känna till sina rättigheter enligt Barnkonventionen och att ge personalen både verktyg och nya insikter.
– Det har varit väldigt roligt och spännande att få vara med. Många nya tankar, reflektioner och arbetssätt utvecklas när man får djupdyka i ett så viktigt projekt, säger Emelie Åberg, Munkebo förskola, Rebecca Gangenäs, Kunskapshuset och Lina Jagenrot, Vitsippan.

Glada och stolta
De är tre av förskollärarna i Eslöv som jobbat med projektet ”Vi har alla rättigheter”.
Under tre år har de jobbat nära FN:s barnrättsorganisation UNICEF.
– Utifrån våra idéer och inspel har UNICEFS projektledare tagit fram material som vi sedan har testat och vidareutvecklat tillsammans med barnen. Självklart är vi väldigt glada och stolta nu när vi ser resultatet, säger Lina Jagenrot.
Sång, film och lek
Läromaterialet, som är redo att användas på förskolor i hela landet, består bland annat av sånger, filmer, aktiviteter och berättelser som konkret ska lära barnen om vilka rättigheter de har enligt Barnkonventionen. Den röda tråden är ett upplevelsebaserat lärande med fokus på lek och kreativitet.
Det handlar bland annat om grundprinciperna som barns rätt till delaktighet och inflytande, rätt att leva och utvecklas, barnets bästa och barns lika värde.
– Vi pratar om vad som är en rättighet och att det alltid är de vuxnas ansvar att se till att barnen har det bra och har möjlighet att hävda sin rätt, berättar Emelie Åberg.
Viz och Leepa är alltid med
Två figurer har tagits fram som används för att göra budskapen tydliga för barnen. Figuren Viz som är gul och den rosa kompisen Leepa.
För att alla ska kunna identifiera sig med figurerna har de neutrala namn som inte betyder något och som inte är traditionella flick- eller pojknamn.
– Figurerna är alltid med och alla barnen känner väl till dem. Om till exempel Leepa är hungrig eller ledsen för att någon varit elak, så pratar vi om vad vi kan göra för att hjälpa hen, säger Rebecca Gangenäs.
Lättsam och roligt om viktiga frågor
Läromaterialet består av två delar – en som vänder sig till de minst barnen som är 1–2 år och en för de lite äldre på 3–5 år. Det finns också en instruktion om hur materialet kan användas av förskolepersonalen.
– Avsikten är att väcka nya tankar hos pedagogerna när de läser och diskuterar materialet. För oss som varit med i projektet gäller det att sprida det vidare till våra kollegor och andra förskolor. Det är ett väldigt lättsamt och roligt sätt att jobba med viktiga frågor, säger Rebecca Gangenäs.
Kan användas i hela landet
De förskolor i Eslövs som deltagit i projektet är Dannemannen, Kunskapshuset, Munkebo, Sockertoppen och Vitsippan.
Parallellt med arbetet i Eslöv har UNICES jobbat med två anpassade grundskolor i Stockholm. Materialet ska kunna användas gratis av förskolor och anpassade grundskolor i hela Sverige.
På sikt ska det även kunna användas internationellt.
Läs mer om Vi har alla rättigheter
Förskolebarn i Eslöv jobbar med UNICEF