Senior utsatt för bedrägeriförsök av falsk hemtjänstpersonal

En yngre man försökte lura till sig en äldre persons betalkort genom att utge sig för att komma från hemtjänsten. Äldre och anhöriga uppmanas nu att vara vaksamma på liknande bedrägeriförsök.

Nyheten är mer än 60 dagar gammal

– Anställda hos kommunen ber aldrig om pengar eller betalkort från våra brukare. Vi köper all mat digitalt och har inte lov att hantera pengar eller kontanta medel, säger Johannes Bragazzi, enhetschef för hemstjänstområde söder.

Erbjöd sig att gå och handla

Det var i lördags som en yngre man knackade på hemma hos en äldre person och utgav sig för att komma från hemtjänsten. Den yngre mannen erbjöd sig att gå och handla och bad om personens betalkort.

Den äldre fattade misstankar och ringde polis och larmade även med sitt trygghetslarm. Den yngre mannen avvek då från platsen. En polisanmälan är gjord och händelsen utreds nu.

Uppmanar till vaksamhet

Från kommunens håll vill man uppmana både äldre och anhöriga att vara vaksamma.

– Folk behöver vara medvetna. Liknande saker sker lite då och då och det är lika obehagligt varje gång, säger Anna-Lena Bosseldal Malmborg vid myndighetsenheten inom Vård och Omsorg.

Har alltid tjänstelegitimation

Johannes Bragazzi berättar att all hemtjänstpersonal har en tjänstelegitimation som ska vara synlig på kläderna.

De allra flesta brukare har även nyckelfria lås vilket innebär att hemtjänstpersonalen kommer in även om personen inte öppnar. Dessa lås öppnas digitalt och hanteras i ett system som är väldigt säkert.

– Vi handlar inte heller i butik för våra brukares räkning utan det sker digitalt i brukarens hem, säger han.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window