Skånes kommuner har fått möjlighet att ha synpunkter på Skånetrafikens Trafikförsörjningsprogram för Skåne 2025–2035.
I sitt remissvar trycker MalmöLundregionen, där Eslöv ingår, på tillgänglighet, trygghet och kostnader.
Förslaget till trafikförsörjningsprogram utgår från resurseffektiv planering och lyfter fram så kallade sammanhängande stråk, lägsta nivå för kollektivtrafiken och vilka knutpunkter som är prioriterade. Några viktiga stråk som lyfts i trafikförsörjningsprogrammet är Stehag–Klippan, Höör–Hörby och Harlösa–Södra Sandby.
Kollektivtrafik till centralorter är viktigt
I remissvaret från MalmöLundregionen trycker kommunerna på vikten av tillförlitlighet till skånsk kollektivtrafik och att Skåne måste kunna växa på andra ställen också, utöver de sammanhållande stråk som Skånetrafiken lyfter fram. Överhuvudtaget anser MalmöLundregionen att tillgänglighet till kommunernas centralorter inte beaktas tillräckligt i utredningen och att prissättning för olika alternativ saknas. Däremot är MalmöLundregionen positiv till att Skånetrafiken beaktar trafiken över Öresund.
Eslövs kommun anser att Eslöv–Hörby behöver bli ett strategiskt stråk istället för Höör–Hörby och att det behövs bättre förbindelser till centralorten Eslöv från Harlösa, där utredningen istället knyter Harlösa till Södra Sandby, och Löberöd som idag inte har någon kollektivtrafik på helger.
Vidare anser Eslövs kommun att stadsbusstrafiken behöver förstärkas och att tågtrafiken måste bli robustare, framför allt tågen till och från Marieholm. På sikt ser Eslövs kommun att ökad trafik på Rååbanan är viktig för arbetspendling och att heltimmestrafiken behöver utökas till halvtimmetrafik.
Ny busslinje till Lund önskas
Eslövs kommun önskar också en busslinje mellan Eslöv och Brunnshög för koppling till Lunds norra delar och för arbetspendling.
Något som redan är beslutat är att två Öresundståg i timmen kommer att stanna i Eslöv.
Ju fler som reser kollektivt, desto tätare turer
Allt kan inte rymmas i en plan som omfattar tio år. Ibland händer saker under tiden som gör att planen kan ändras. Här handlar det mycket om hur många som pendlar kollektivt. Ju fler som ställer bilen, desto större tryck blir det på kollektivtrafiken.
Läs mer
Du hittar kommunens yttrande och trafikförsörjningsprogrammet på sidan 35 och framåt i kallelsen till kommunstyrelsen 2024-10-29