Eslövs kommun satsar på matematik och vill att eleverna ska bli bättre. Därför har kommunen anställt en matematikutredare som ska undersöka hur matematikundervisningen ser ut och hur vi kan bli bättre.
Nyheten är mer än 60 dagar gammal
Elevernas måluppfyllelse i matematik har under flera år varit lägre än övriga ämnen. Det gäller inte bara i Eslöv utan ämnet matematik sticker ut negativt i hela Sverige. Eslövs resultat i matematik ligger i linje med hur det ser ut i riket, men Barn- och familjenämnden tycker att vi ska prestera bättre än så.
En anställd matematikutredare
Hösten 2018 genomfördes en mindre kartläggning av matematik-undervisningen som kom fram till att det behövdes en mer djupgående analys i kommunens grundskolor.
Så våren 2019 anställdes utredaren Lassana Ouattara vars uppdrag är att kartlägga matematikundervisningen i årskurs F-9 och ge förslag på vilka insatser som behövs för att höja måluppfyllelsen i ämnet.
Rapport i halvtid
Så här halvvägs i granskningen har matematikutredaren nu lämnat en halvtidsrapport där det framkommer både brister och goda resultat. Kartläggningen har gjorts genom klassrumsbesök, intervjuer och enkäter för rektorer, lärare och elever.
I utredningen visar det sig att många pedagoger tycker att elevernas bristande förkunskaper är den största orsaken till att de har svårt med matten. En annan orsak kan vara att det sker mycket traditionell undervisning som bygger på mekaniskt räknande till bekostnad av förståelse. Även elevernas bristande motivation kan spela en roll, speciellt om de tappar intresset redan i tidig ålder.
Olika modeller av matteundervisning ska testas
Nu inleds den andra delen av kartläggningen där några olika varianter av matematikundervisning ska testas. Olika lärare ska undervisa enligt olika modeller där målet är att undersöka vilken som fungerar bäst. Några grupper ska också undersöka vilken effekt digitala läromedel har.
De modeller som ska testas är:
- blended learning
- flippat klassrum
- puls och aktivt lärande
- aktiva klassrum
Slutrapport under våren 2021
Den slutgiltiga rapporten ska presenteras i januari 2021. Då kommer resultaten av testundervisningarna att redovisas.
I rapporten kommer även den fullständiga analysen av matematikutredningen samt förslag till hur Eslövs grundskolor kan bli bättre inom matematik.