Eslöv satsar på platsvarumärket för att möta framtidens utmaningar
Eslöv är en kommun i stark utveckling, och för att fortsätta locka såväl nya invånare, företag och besökare krävs mer än god service och bra infrastruktur. Som en central del av centrumutvecklingen tar nu Eslövs kommun nästa steg för att bygga ett tydligt och attraktivt platsvarumärke – en strategisk satsning som ska ge konkurrensfördelar, ökad stolthet och fler samarbeten. Grundfrågan handlar om att utforska vad det är som gör Eslövs kommun unikt.
När företag väljer etableringsort väger infrastruktur och kostnader tungt, men minst lika viktigt är den bild som målgruppen har av orten. Med ett välutvecklat platsvarumärke kan Eslöv positionera sig som en framtidsinriktad kommun, vilket ökar chanserna att nya arbetsplatser skapas lokalt.
Att bygga och vårda Eslövs platsvarumärke är inte bara en marknadsföringsfråga – det är en strategisk investering i vår gemensamma framtid. Genom att tydligt visa vad som gör Eslöv unikt skapar vi fler möjligheter för både företag och invånare, säger Dick Fredholm, kommunikationschef.
Ett gemensamt arbete för att fånga Eslövs identitet
För den som funderar på bostadsval är platsvarumärket minst lika betydelsefullt. I en alltmer mobil arbetsmarknad väljer människor inte bara efter jobb och skolor, utan också efter hur en ort känns – dess rykte, identitet och de värden som kommuniceras.
Platsvarumärkesprojektet tar ett brett anslag – där medborgare, näringsliv, offentliga aktörer och föreningar är inbjudna – för att samla vad det är som gör Eslövs kommun unikt. Arbetet påbörjades innan sommaren med en workshop där näringsliv, föreningsliv och myndigheter var inbjudna att diskutera vad det är som gör Eslöv unikt. Processen fortsätter under hösten med fler workshops, dialoger, samt enkäter och referensgrupper.
När vi berättar vår historia på rätt sätt, bygger vi stolthet hos dem som redan bor och verkar här – och väcker nyfikenhet hos dem som ännu inte har upptäckt oss. Ett starkt platsvarumärke är navet i vår attraktionskraft, säger Eva Hallberg, kommundirektör.
När vi drar åt samma håll växer möjligheterna
En stark platsvarumärkesplattform gör det också enklare för kommunen att samarbeta över förvaltningar och med externa aktörer. När alla drar åt samma håll skapas engagemang och en gemensam riktning, vilket i sin tur stärker både intern sammanhållning och möjligheterna till innovativa partnerskap med civilsamhälle, akademi och andra kommuner.
Bidra genom att svara på enkäten
Vi vill att platsvarumärket ska spegla hela Eslöv. Därför är det viktigt att lyssna in både invånare, företag, besökare och idrotts- och föreningsliv. Vad tycker du är unikt med Eslöv? Hjälp oss genom att svara på enkäten.
Tillsammans tar Eslöv nu nästa steg för att synas, växa och bli en självklar destination – både att bo, arbeta och besöka – såväl bland lokala, nationella och internationella målgrupper, säger Dick Fredholm.