Reflex
Magnus Wallin (f. 1965) skapade konstverket ”Reflex” specifikt för Carl Engström-skolan 2019.
Placering: Carl Engström-skolans skolgård, Östergatan 16, Eslöv
Konstverket vill reflektera kunskap och möjlighet för allt skapande, och kunskapen är mötet för alla. Verket består av metallstolpar, placerade i en kvadrat på en yta av vit marmorkross. Materialen är valda för att spegla arkitekturen, så att konstverket blir en del av byggnaden och platsen.
Omväg
Liva Isakson Lundin (f. 1990) skapade skulpturen ”Omväg” specifikt för Stora torg i Eslöv. Hon vann 2019 en tävling om konstnärlig gestaltning för torget. Samtidigt byggdes torget om, och 2021 stod både torg och skulptur färdiga. Konstverket har donerats till Eslövs kommun av Sparbanken Skånes ägare Sparbanksstiftelsen Finn.

Placering: Stora torg, Eslöv
Skulpturen ”Omvägs” form påminner om ett träds rotsystem och är även inspirerad av hur järnvägen går i snirkliga vågrörelser genom det skånska landskapet. Konstnären Liva Isakson Lundin beskriver sitt verk som ett rotsystem som sträcker sig ner i marken och förankrar verket i historien och som samtidigt fortsätter att växa.
Skulpturen är tolv meter lång och fem meter hög. Tänk på att konstverket är just ett konstverk och inte en klätterställning! Målsmän ansvarar för minderåriga barn.
Leda och svanen
Leda och svanen av Helge Högbom, är gjuten i brons och anses vara ett av Högboms bästa verk. Konstverket placerades vid Trekanten 1951.
Placering: Trekanten
Skulpturen väckte stor debatt på sin tid, kanske på grund av förebildens omoraliska leverne. ”Leda och svanen” är ett motiv från antikens Grekland. Leda var gift med en hellensk konung, men samtidigt älskarinna till guden Zeus, som besökte Leda i en svans skepnad. Motivet har under århundraden varit omtyckt av konstnärer, såväl målare som skulptörer. Denna fontänskulptur var Eslövs konstråds första inköp.
Helge Högbom (1910–1966) föddes i Malmö, och studerade vid W. Zadigs skulpturskola i samma stad. Han har haft många utställningar i Skåne, och har utfört en rad porträttskulpturer. Hans barnhuvud-skulpturer i marmor har fått stor uppskattning.
Granitblomman
Granitblomman av Christian Berg, köptes 1982 av Stadshusets konstinköpskommitté och placerades mittemot Stadshusets huvudentré. Skulpturen har tidigare haft sin plats på Nybroplan i Stockholm.
Placering: Gröna Torg, mittemot Stadshusets huvudentré
Christian Berg (1893–1976) är född i Förslöv, Kristianstad län. Han var skulptör, medaljgravör och bildkonstnär. Christian Berg började sin konstnärsbana som bildkonstnär. 1925 kom han i kontakt med Halmstadgruppen, vilket påverkade honom mycket. 1927 började han skulptera och det är också som skulptör han blivit mest känd.
Begynnelse
Begynnelse av Alexius Huber, är en sex meter hög skulptur som är tillverkad i syrafast rostfritt stål. Skulpturen är en kultursponsring av Sparbanken Öresund i Eslöv, och invigdes 1996.
Placering: Edelbergsparken
Alexius Huber föddes 1939 i Tyskland, och utbildade sig också där. Han kom till Sverige 1964 och har sin ateljé i Ljunghusen, Höllviken där han visat sin konst sedan 1965. Han väckte tidigt uppmärksamhet genom sin konsekventa formgivning i hårda material. Han blev en konstnär i rymdåldern och har funnit sin plats i det svenska konstlivet.
Huber beskriver sitt arbete såhär: ”Under 60-talet har jag utvecklat en teknik där formerna förändrar sig genom vår rörelse och ljusets påverkan, och där de plana ytorna upplevs som tredimensionella”.
Alexius Hubers hemsida www.alexiushuber.nu
Aniara
Rymdskeppet Aniara landar på Sallerupskolans gård är en skulptur av Edvin Öhrström. Den invigdes 1984.
Placering: Sallerupskolan, Eslöv
Edvin Öhrström (1906–1994) föddes i Burlöv, och arbetade som skulptör, tecknare, glaskonstnär och grafiker. Han är en av våra mest kända skulptörer, även internationellt. I Sverige är han kanske mest känd för att ha präglat flera av våra dagars mynt, bland annat Gustaf VI Adolfs silvermynt. Han har även utformat den 130 ton tunga glasobelisken som står på Sergels torg i Stockholm.
1936–1937 var Edvin Öhrström knuten till Orrefors glasbruk. På 1900-talet arbetade han främst med porträtt, kvinnofigurer och djurstudier i sitt skapande. Under 1960-talet började han göra fria skulpturer i glas. Edvin Öhrströms andra skulptur i Eslöv, ”Vägskälet”, finns utanför det som tidigare var Tingshuset, som numera är bostadshus.