Kommunen

Kommunen har ansvar för skolor
och för omsorg om barn och äldre
och för personer med funktionsnedsättning.
Kommunen har också ansvar för vägar,
vatten, och avlopp.
Kommunen har också ansvar för kultur
och räddningstjänst.

Vi styr i kommunen

Vart fjärde år är det val.
Då röstar alla vuxna personer i Eslövs kommun
på de politiska partier
som de vill ska styra Eslövs kommun.

De partier som får flest röster
får flest platser i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige väljer också vilka personer
som ska vara med i Kommunstyrelsen.

Kommunfullmäktige

51 politiker från olika partier
blir valda till kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige är som kommunens riksdag.
De politiker som arbetar i kommunfullmäktige
kallas ledamöter.

De partier som får flest röster i valet
får plats i kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige väljer de personer
som ska arbeta i kommunstyrelsen.

Kommunstyrelsen bestämmer
hur kommunen ska använda sina pengar.

Här kan du se vilka partier som
bestämmer i Eslövs kommun.

Sidan är inte på lättläst svenska.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window