God sömn viktig för hälsan

Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. Oro, stress, minskad aktivitet och sämre matvanor påverkar vår sömn negativt, och kan få oss att må sämre. Här får du lite råd för att bibehålla en god sömn när tillvaron inte är som den brukar. 

Sömnen påverkar hur vi mår. Under sömnen minskar hjärnans aktivitet, kroppstemperaturen går ner och musklerna slappnar av. Sömnen har också en blodtryckssänkande effekt och gör oss mer motståndskraftiga mot sjukdomar. De allra flesta av oss har någon gång upplevt sömnlösa nätter på grund av att vi är uppjagade eller bekymrade över något. Ju bättre sömn du har på natten, desto lättare klarar du av att hantera stress och påfrestningar som du utsätts för under dagen.

Håll i dina vanliga rutiner

  • Fortsätt att stiga upp vid den tid du brukar
  • Ät och drick vid samma tider som innan pandemin slog till
  • Gå ut och rör på dig, gärna i dagsljus  – detta är extra viktigt nu
  • Promenader i dagsljus hjälper kroppens naturliga dygnsrytm, minskar våra stressnivåer och påverkar sömnen positivt. Även att röra på sig hemma kan göra stor skillnad för sömnkvaliteten.

Tips för att skapa sömnrutiner

  • Var fysiskt aktiv. Ta en längre rask promenad på förmiddagen, så att kroppen kommer igång och får jobba en stund. Avsluta dagen med ytterligare en promenad i behaglig takt så blir du lagom varm.
  • Sänk temperaturen i sovrummet. Ett svalt sovrum och en högre kroppstemperatur kan göra det lättare att somna.
  • Ta en dusch en stund innan läggdags kan hjälpa till att höja kroppstemperaturen och minska stressnivåerna i kroppen.
  • Ät god och näringsrik mat. Håll fast vid dina rutiner och ät på samma tider som du vanligtvis gör.
  • Håll igång hjärnan. Lös korsord, sudoku, lyssna på musik och ljudböcker, läs böcker, lägg pussel eller något annat du tycker om. Det finns även kurser du kan gå online.
  • Skippa kaffet på kvällen. Att få i sig koffein nära sängdags kan störa sömnen.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window