Hälsosamma matvanor

Kroppen behöver mat för att kunna fungera och orka med både fysiskt och psykiskt. Det är därför viktigt att äta regelbundet och näringsrikt.

Vanligtvis kan du som är över 65 år följa de allmänna kostråden för vuxna med fokus på mycket grönsaker, frukt, fisk och fullkorn, men minska mängden rött kött, socker och salt.

Bibehåll muskler med proteinrik kost

Det extra viktigt att du som äldre får i dig proteinrik mat för att bevara din muskelmassa. Detta är särskilt viktigt nu i coronatider då risken är stor att vi är mindre fysiskt aktiva. Proteinrik mat är kött och fisk, mejeriprodukter som ost och kvarg, ägg, och baljväxter och bönor.

Ät fler små mål mat

Att äta ensam kan bidra till att du tappar din aptit. Ett råd kan därför vara att äta mindre portioner, flera gånger per dag. Ät det du är sugen på, men tänk på att det ska vara balans mellan protein, fett och kolhydrater. Försök att minska mängden socker och tomma kalorier som choklad och fikabröd och ersätt istället med mellanmål som innehåller fett och protein. Byt ut det vita brödet mot grovt bröd som är rikare på fiber så håller du igång magen.

Förbered gärna olika mellanmål, så att du snabbt kan äta någonting när aptiten gör sig påmind.

Små goda mellanmål

  • Ägghalva toppad med sill, crème fraiche, rödlök och dill.
  • Små bitar ost på pinnar som står klart i kylen.
  • 1 dl kvarg som du kan smaksätta med 1 msk sylt, eller 1 tsk kakao och 1 tsk socker, eller 1 tsk vaniljsocker, eller någon annan smak du gillar. Bär och honung är också gott att blanda i.
  • 1 dl färdig risgrynsgröt, blanda i 1/2 dl vispad grädde, toppa med 1/2 äpple i bitar och lite kanel.
  • Färdiggräddade plättar (eller gör egna själv) toppas med en klick crème fraiche, lite röd kaviar, hackad rödlök och dill. Prova andra pålägg som skinka och tomat, färskost och kallrökt lax, eller grädde, bär och hackade nötter.
  • Mixa smoothies med bär, kvarg, banan och tunna ut med mjölk. Det är det en bra källa till näring, och lättare att dricka om aptiten inte är så stor.

Mer information om bra mat för äldre hittar du i broschyren ”Råd om bra mat för äldre” från Livsmedelsverket.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window