Fysisk aktivitet

Träning är bra både för hjärnan och för kroppen. Med fysisk aktivitet förbättras konditionen och stärker hjärta och muskler. Här finns tips på hur du kan hålla igång under den situation vi befinner oss i kring covid-19.

Vid fysiska aktiviteter höjs även koncentrationsförmågan och minnet påverkas positivt. Dessutom frigörs flera olika substanser i hjärnan som dopamin och serotonin som gör att vi känner oss lugnare och gladare.

Utomhusträning för seniorer

Är du sugen på att träna utomhus tillsammans med andra? Anmäl dig till utomhusträning och rörelseglädje!

Träna för att behålla muskelmassa

För att bibehålla en funktionell kropp som klarar av olika vardagsrörelser är det viktigt att, förutom att träna muskelstyrka, även träna rörlighet, balans och koordinationsförmåga. Det är även viktigt att sköta om fötterna och använda fotriktiga skor.

Kom ihåg att det aldrig är för sent att börja röra sig, och att utöva lite träning är bättre än ingen alls. Med hjälp av fysisk aktivitet behåller du din styrka och funktion längre.

Tips för att komma igång med träning

I denna speciella tid, med begränsningar med anledning av covid-19, är det lätt hänt att vi blir mer stillasittande. Det är därför viktigt att hitta olika former av träning som du kan göra i hemmet, på egen hand och utomhus.

  • Träna hemma. Du kan utföra många övningar hemma med kroppen som redskap vare sig du har full rörlighet eller begränsad rörlighet. På SVT Play finns Hemmagympa med Sofie, där Go’kvälls träningsexpert visar olika korta träningspass du kan göra hemma. RF-SISU Skåne (tidigare Skåneidrotten) har också gjort en del videor med träningspass du kan göra hemma. Friskis&Svettis har på sin hemsida träningspass att göra hemma med en stol som redskap.
  • Promenera ute. Promenader är ett enkelt sätt för att röra på sig som har många positiva hälsoeffekter. Det enda som krävs är stadiga skor och att du är klädd efter väder. Kom ihåg att hålla avstånd till andra.
  • Stavgång. Att gå med stavar ger extra träning samtidigt som stavarna hjälper dig att hålla balansen. Det är en träningsform som passar många oavsett konditionsnivå eller ålder. Att gå med stavar anses ge ökad konditions-, styrke- och rörlighetsträning.
  • Ta det lugnt i början. Kom ihåg att lyssna på din kropp. Avstå eller avbryt om du känner dig yr, eller om du känner dig sjuk och krasslig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window