Klagomål
Har du klagomål, synpunkter eller förbättringsförslag på den vård du fått som bedrivs i kommunala regi ska du i första hand vända dig till den verksamhet som gett dig vård.
Vårdgivaren är skyldig att svara
Varje verksamhet har en skyldighet att ta emot och svara på dina synpunkter och klagomål. Du har rätt till ett skyndsamt svar och ett svar som är formulerat så att du kan förstå det.
Enklast lämnar du klagomål, synpunkter och förbättringsförslag på den kommunala vård du fått i Eslövs kommun via formuläret Klagomål och synpunkter.
Patientnämnden
Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Innan du anmäler till IVO
Innan du anmäler ett klagomål till IVO ska du ha framfört klagomålet antingen till den verksamhet där du har fått vård eller till patientnämnden i din region. Vårdgivarna har en skyldighet att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter. Det är för att ansvariga ska ha fått tillfälle att svara på dina klagomål. Anser du att svaret du får från vårdenheten är otillräckligt kan du sedan anmäla till IVO.
IVO utreder inte alla anmälningar. De ska utreda anmälningar om allvarligare händelser inom vården. Det kan vara händelser där en patient har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller att någon har avlidit. IVO ska också utreda händelser där patientens självbestämmande och integritet allvarligt och negativt har påverkats eller händelser där sekretessen inte har följts.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.